
Kokia buvo mano pirmoji patirtis kaip projektų vadovui? Ko išmokau iš savo pirmųjų klientų?
2014-2016 metais PrestaRock įmonėje dirba du programuotojai ir aš. Mano darbo diena sudaryta šįkart jau panašiai 30% projektų valdymo ir komunikavimo su klientais, 30% užduočių derinimo, aprašymo ir specifikacijų rengimo, o likusi dalis programavimo.
Kaip atrodė mano pirmieji klientai? Ko išmokau iš jų ir kokias klaidas padariau? Kodėl mano kiekvienas laiškas ar užklausa tapdavo vis geresnė?
Jau rašiau, kad būnant laisvai samdomu specialistu pastebėjau, jog telefono pokalbiams ir laiškams praleidžiu beveik pusę savo programuotojo laiko, tad tai ir tapo natūralus mano žingsnis į įmonės įkūrimą. Savaime tapau iš programuotojo projektų vadovu ir čia turbūt visos mano žinios buvo sutelktos iš matyto pavyzdžio apie tai, kaip buvau matęs, kad dirba kiti su manim karjeros kelionėje ėję projektų vadovai.
Taip pat rašiau apie tai, kad mane būnant programuotoją dar dirbant reklamos agentūroje erzindavo tai, kad projektų vadovas neturėjo techninių žinių, tad projektų valdymas buvo toks labiau žinutės nešėjo ir „copy/paste“ tarp manęs ir kliento darbas.
Save kaip projektų vadovą mačiau visiškai kitokį – buvau pasiryžęs išspręsti šią problemą, nes aš vieno susitikimo metu galėjau atsakyti viską, kas susiję su techninėmis užduotimis ir realizacija (klausimas, ar įmanoma), patarti klientams ir pasidalyti iš patirties, kaip padaryti geriau (analitiko dalis) bei tuo pačiu net įvertinti užduotis. Visa tai sukūrė dalį, ko ir šiandien laikau PrestaRock – Rock Solid Ecommerce Solutions.

Vieno langelio principas per vieną bendrą el. pašto adresą išliko mūsų greičio ir kokybės garantas, kuomet projektų vadovui nereikia kiekvieną kartą kartoti „nežinau, turiu pasitarti su programuotoju, ar įmanoma, kiek kainuoja ir pan.“.
Projektus tuomet valdžiau taip, kaip mokėjau ir tiek, kiek girdėjau iš universiteto. Įmonėje įdiegiau AGILE SCRUM tipo projektų valdymo metodą, kuomet turėdavome savaitinius SPRINT‘us, apsirašėme procesus ir instrukcijas, tad darbus nuo šiol planavome ne pribėgomis, kas kada paprašo, bet iš anksto planuodami, apjungdami į užduotis.
Tokiu būdu savo darbą galėjau paskirstyti efektyviau, kuomet vieną kartą savaitės pradžioje programuotojams aprašydavau užduotis ir stengdavausi, kad daugiau jie manęs netrukdytų: programuodavau pats arba dirbdavau su klientais.
O žinias gilinau ne tik iš jau matyto pavyzdžio, bet ir besimokydamas iš savo klientų. Kiekvienas mano laiškas buvo geresnis, iteruodavau savo laiškus, atsakymus, formuluotes ir bendravimą su klientais su kiekvienu laišku siekdamas to, ką B. Triacy vadino „excellence“. Turėjau galimybę būdamas laisvai samdomas specialistas dirbti su didžiausiomis tuomet el. parduotuvėmis, tad džiaugiuosi, kad visi mano pirmieji klientai buvo daugiau patyrę už mane. Kartais jie atsiųsdavo poreikį gerai aprašytą, aš pagalvodavau, jog tai naudinga ir kitiems, tad nuo to momento panašią struktūrą naudodavau tiesiog ir kitiems. Tokiu būdu per bandymų ir klaidų metodą turėjom nuolat darbo daugiau nei spėdavome atlikti.
Vis dėlto buvo ir iššūkių. Netrukus augant turėjom pirmąsias savo klaidas bei pirmąsias nesėkmes. Augant pakliuvome tais metais ant keleto sunkių klientų. Tiesą pasakius, kaip ir su netalentingais darbuotojais, taip ir su nepatyrusiais klientais man kažkaip savaime gaudavosi, kad sunkiau dirbti.

Nori būti geras klientams: nespėji į terminus
Pirmoji nesėkmė darbuojantis prieš dešimt metų buvo ta, kad mūsų komanda buvo vos iš keleto žmonių sudaryta, tad kartais suklysdavome ir darbus įsivertindami, t.y. darbai užtrūkdavo šiek tiek ilgiau nei įvertindavau, nes darbus darydavo kitas darbuotojas, o ne aš pats. Tuo pačiu atsirasdavo ir nenumatytų papildomų darbų, kuriuos klientai suprasdavo, kad turi gauti tuo pačiu terminu nepaisant to, kad užduočių aprėptis išsiplečia.
Kaip projektų vadovas nemokėjau valdyti lūkesčių, tad buvo sudėtinga atsakyti ir paaiškinti, kad galbūt tam tikrus darbus reikia išsisikirti į atskirą darbų etapą arba planuoti nauju etapu.
Galų gale gaudavosi taip, kad kartais nenoromis klientams pasakydavai terminus į kuriuos nespėdavai. Nors apskritai žvelgiant ir prisimenant tuos laikus, tai apskritai el. komercijos vystymas ir kūrimas buvo laukiniai vakarai ir turbūt nebūdavo jokios įmonės, kuri kokį nors IT projektą Lietuvoje padarytų laiku.
Papildomi darbai: ar visada mokami?
Antra ir turbūt per tiek metų vienos didesnių nesėkmių buvusios, tai vieno kliento bandytas sukurti „prekybos centras“ internete. Jau tuomet buvau pakankamai patyręs, kad sakyčiau, jog tokia idėja bus nesėkminga ir neveikianti, bet kliento perkalbėti nepavyko. Taigi darėm! Viskas buvo gerai iki to momento, kol klientas nesusimportavo į tuomet PrestaShop 1.6 versiją bene 500 tūkst prekių. Ir ką jūs manote? Akivaizdu, kad PrestaShop su tokiu prekių kiekiu neveikia greitai.
Vėl projektų valdymo žinių stygius ir mūsų komanda bandanti nemokamai daryti klientui optimizacijos, nors visa tai yra faktas, kad papildomi darbai. Nepavyko tuomet man įtikinti kliento, kad čia reikia dar pusę tiek, kiek projektas kainavo, kad veiktų. Na, kas gi belieka – mes nebuvome ir nesame iš tų, kurie nepabaigtų projekto, tad darėm ir darėm nemokamai.
Nepatyrę klientai nori rezultato: nesvarbu tarpiniai žingsniai
Labai panaši buvo situacija nutiko su gintaro prekių el. parduotuve iš pajūrio. Pamenu, kaip nepatyręs klientas visiškai nieko nesuprantantis nei apie kompiuteriu, nei apie internetą, nei apie el. parduotuves bandė susikurti el. parduotuvė. Viską padėjome, paaiškinome iki to momento, kuomet nesusidūrėme su problema, kad kliento nuotraukos buvo prastos kokybės ir netinkamai sufotografuotos. Likom kalti mes, nes klientas matė viską, kaip baigtinį galutinį rezultatą ir jam buvo, kaip jis pats sakė „neįdomu“, turi veikti. Nepadėjo net trys-keturi susitikimai bandant paaiškinti, kad el. parduotuvė padaro nuotraukų miniatūros iš to, ką klientas atsiunčia. Bandėm spręsti ir prastų nuotraukų problemą spręsti programiškai.
O vainikavo turbūt tuomet dar nepopuliariaus ir tik atsiradusio Paypal kreditinių kortelių modulio diegimas, kuomet klientas pasakė „EBay“ juk veikia – darykit kaip Ebay. Argumentai, kad PrestaShop tokio funkcionalumo neturi trečiųjų šalių modulio, o apskritai technologiškai Paypal net neleidžia taip, nepadėjo taip pat.
Klientai teigiantys, kad neturi pinigų
Pamenu, situaciją, kuomet atvykau į vieną didžiausių Kauno įmonių dėl el. parduotuvės elektronikos prekių sukūrimui. Sėdžiu ir generalinis vadovas kalba apie tai, kaip čia mes brangūs ir reikia viską daryti pigiau. Klientas didelis, prestižinis, el. parduotuvės sprendimas mums stambus projektas, tad pritaikiau nuolaidas.
O vėliau pastebėjau, kad tai 30 mln. EUR apyvartos per metus generuojantis verslas su keleto milijonų EUR per metus pelno. Taip, buvau jaunas ir nepatyręs, tad nuolaidas taikiau visiems ir iš eilės. Tokiu būdu buvau idealus vykdytojas: pigiai, greitai ir kokybiškai.

Programuotojų klaidos gadino santykį su klientais
Ir tuomet paskutinį kliūtis su kuria susidūrėme, tai mūsų programuotojų klaidos. Neturėjome tuomet dar testuotojų, o aš pats tik po keleto pirmųjų projektų supratau, kad darbus reikia priimti, tad buvau jau ne tik projektų vadovas, bet ir testuotojas. Ir čia buvo keistenybių, kuomet jeigu aš programuodamas amerikiečiams per projektą padarydavau gal dešimt klaidų, tai čia vos ne kiekvienoje užduotyje net penkių valandų turėjom po tiek pat klaidų.
Klientams, kurie orientuoti į rezultatą, nesupranta tarpinių rezultatų ir IT srities darbo projekto pradžioje padarius daug klaidų tampa nebeįmanoma įrodyti, kad turi mokėti už papildomus darbus. Klientas tuomet motyvuoja klaidomis, kaip problema ir prašo darbų nemokamai, o siekdami būti geriausia tą ir darydavome – „išpirkdavome kaltes“.
Apibendrinimas
Pirmieji metai darbuojantis su klientais buvo bene visi sėkmingai iki kol nepradėjome sparčiau augti. Spartus augimas tai buvimas ne vienu bet galų gale trys programuotojai ir aš. Atrodė tikrai sparčiai, nes kabinetuką dar dalinomės su dizaineriu, o dabar buvome pilnai okupavę tik programuotojai.
Kartu būdami didesni ėmėmės visų įmanomų klientų ir darbų, kurie privedė prie pirmųjų nesėkmių: tam tikrus klientus reikia atleisti arba jų darbų neapsiimti. O klaidos ir jų taisymas bei negebėjimas apsiginti papildomų darbų vis dar trukdė pasiekti tinkamą pelningumą: dirbome tik ant savo algų.
Bet kuriuo atveju šios pamokos paklojo pamatą ateinantiems didžiausiems mūsų projektams jau aprašomuose sekančiuose įrašuose. Svarbiausia, kad išmoktų pamokų nekartojome ir taip tapome geriausiai dirbančia dar 2015-2016 metais PrestaShop sprendimų agentūrą, kurią klientai žinojo, kaip bene vienintelius tinkamai programuojančius ir gerai teikiančius paslaugas – PrestaRock.